موتور درب کرکره برقی ساید و انواع موتور کرکره ساید

موتور درب کرکره برقی ساید در دو نوع AC و DC عرضه می شود. در موتور کرکره ساید AC قسمت چرخنده موتور که روتور نام دارد نیازی به سیم پیچی ندارد. همچنین برق 220 ولت شهر یا همان برق متناوب بصورت مستقیم. و بدون عبور از ترانس های کاهنده به استاتور یا قسمت ثابت موتور وصل می شود. در موتور کرکره ساید DC قسمت چرخنده موتور که آرمیچر نام دارد. نیاز به سیم پیچی دارد. همچنین برق 220 ولت شهر یا همان برق متناوب بعداز عبور از ترانس های کاهنده و تجهیزات یکسو ساز به موتور وصل می شود.

مزایا و معایب موتور درب کرکره برقی ساید AC

  1. موتور کرکره ساید AC قیمت پایین تری دارند.
  2. موتور کرکره ساید AC استهلاک کمتر و طول عمر بیشتری دارد.
  3. برد کرکره موتور ساید AC ارزانتر و تعمیر و تعویض آن بسیار راحتتر است.
  4. ups یو پی اس موتور کرکره ساید AC گران قیمت و امکان نصب باتری بصورت مستقیم نیست.
  5. موتور کرکره ساید AC را میتوان برای درب های با وزن بسیار بالا بصورت سه فاز با قیمت ارزان تولید نمود.

در موتور کرکره ساید AC قسمت چرخنده موتور که روتور نام دارد نیازی به سیم پیچی ندارد. همچنین برق 220 ولت شهر یا همان برق متناوب بصورت مستقیم. و بدون عبور از ترانس های کاهنده به استاتور یا قسمت ثابت موتور وصل می شود. مدل‌های، 200 -300 – 500 – 800 – 1000 – 1300 – 1500 و 2200  کیلوگرم ارائه می‌شود. که مدل‌های بین 200 تا 1000 کیلو از برق تک‌ فاز استفاده می‌کنند و مدل‌های 1300 تا 2200 کیلو از برق سه‌فاز استفاده می‌کند.

مزایا و معایب موتور درب کرکره برقی ساید DC

  1. موتور کرکره ساید DC قیمت بالاتری دارند.
  2. موتور کرکره ساید DC استهلاک بالا و هزینه تعمیرات بالا دارد.
  3. ups یو پی اس موتور کرکره ساید DC جزء پکیج خریداری شده بوده و نیاز به پرداخت اضافه نیست.
  4. برد کرکره موتور ساید DC قیمت بسیار گرانی داشته. و هزینه تعمیر گرانتر و  تعویض آن نیاز به مهارت خاص دارد.

در موتور کرکره ساید DC  به دلیل ولتاژ DC و ساختار متفاوت موتور در ترددهای بالا دیرتر داغ می‌کنند، به همین دلیل در ترددهای بالا (مثل پارکینگ) از این موتور استفاده می‌شود. این موتورها نسبت به موتورهای AC استهلاک بیشتری دارند. و احتیاج بیشتری به سرویس، خدمات و نگهداری دارند.

موتور کرکره ساید براش لس DC

معنی براش در موتورهای درب برقی ذغال است. موتورهای براش دو عدد ذغال داشتند که از طریق این ذغال‌ها برق را به آرمچیر موتور منتقل می‌کردند و باعث حرکت موتور می‌شدند. اما موتور براشلس (Brush-less) یا بدون ذغال،  به‌جای آرمیچر یک استاتور قرار دارد که برق به استاتور می‌رسد و توسط آهنربای موجود موتور به حرکت در می‌آید. این موتور اندازه یک بطری آب معدنی است و ارتفاع آن کمتر از 27 سانتی متر است. از قابلیت دیگر موتور‌های براشلس DC بودن آن است (وقتی به موتور دست بزنی برق تو رو نمی‌گیره :)). این موتورها با برق مستقیم،باتری و UPS (یو پی اس) سازگار هستند و در زمان قطعی برق می‌تواند از باتری استفاده کرده و درب را جابجا کند.

ویژگی‌های موتور کرکره ساید براش لس DC
  • کم‌صدا با نویز پایین
  • وزن کمتر قدرت بالاتر
  • سایز کوچکتر به اندازه یک بطری آب معدنی
  • مصرف برق کمتر
  • افزایش راندمان دستگاه
  • بدون ذغال = استهلاک کمتر
  • کارکرد یو‌پی‌اس تنها با یک باتری
  • انواع مختلف متناسب با درب

علاوه بر براشلس بودن این موتورها، قابلیت آنتی‌کرش را هم دارند. که در مواقعی که مانعی بین درب قرار داشته باشد، درب متوقف می‌شود و جریان حرکت معکوس می‌شود. همچنین شما می‌توانید مقدار حساسیت آنتی‌کرش را نیز تعیین کرد. این موتورها نسبت به موتورهای DC مدل قبلی قدرتمندتر هستند و توانایی بالاتری دارند. از قابلیت‌های دیگر موتور براشلس این است. که آن را می‌توان در دو طرف درب نصب کرد، بدون این‌که بخواهید قطعه‌ای تعویض کنید.  این نوع موتور در مدل‌های متنوع ارائه شده است. که هر درب با هر وزنی را جابه‌جا کند. مدل 80 – 120 -300 -400 – 600 موجود هستند. و این اعداد نشان‌دهنده وزن هر درب است. که موتور می‌تواند تحمل کند. بهتر است برای استاندارد بودن نصب و جلوگیری از بروز نقص در عملکرد موتور از 60 تا 80 درصد حداکثر وزن قابل قبول موتور در پروژه‌ها استفاده شود.

مزیت استفاده از سیم پیج مس در موتور درب کرکره برقی ساید

لازم به ذکر است که برندهای ضعیف‌تر معمولاً از جنس آلومینیوم هستند. سیم‌پیچ آرمیچر موتور ساید که از مس با خلوص بالا می‌باشد که توان خروجی بالایی را به ما می‌دهد. سیم‌پیچ قسمت ترمز (coil یا بوبین) نیز از مس می‌باشد که باعث می‌شود، موتور عمر بیشتری داشته باشید و هم‌چنین دیرتر داغ کند و درنتیجه دوام بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *