روش های کاهش صدای کرکره برقی

کاهش صدای کرکره برقی پیش از اینکه بخواهیم روش های کاهش صدای کرکره برقی را بیان کنیم. باید علل و دلایل ایجاد صدا در کرکره را بیان نماییم. لازم به ذکر است اصولاً دو قطعه مکانیکی و بخصوص فلزی زمانی که با یکدیگر حرکت مکانیکی کنند. و یا زمانی که با یکدیگر برخورد نمایند، ایجاد صدا می کنند. بنابراین صدای نرمال کرکره برقی ، طبیعی و غیر قابل اجتناب است. ولی گاهی این صدا بیش از حد نرمال است. لذا با توجه به نوع صدا و علائم موجود ، تشخیص می دهیم. که دلیل ایجاد این صدا چیست تا بتوانیم با روش هایی خاص این صدای غیر نرمال را برطرف نماییم.

انواع صدای کرکره برقی

  1. صدای تلق تلوق و یا شکستن قولنج و استخوان
  2. صدای کشیده شدن ناخن بر روی آهن و مانند آن
  3. صدایی مانند صدای گودزیلا در فیلم های ژاپنی و صدای ناله حیوانات

صدای تلق تلوق و شکستن قولنج و استخوان در کرکره برقی

معمولاً این صدا ناشی از حرکت تیغه ها نسبت به یکدیگر و برخود آنها با هم دیگر است. اگر فرم قالب خوردن تیغه ها مناسب نباشد. و یا جنس مواد اولیه تولید تیغه مناسب نباشد این صدا به وجود می آید. از علامت های صدای ناشی از فرم و قالب تیغه این است. که هر جه کرکره برقی بالاتر می رود و قطر رول آن بیشتر می شود. صدا کاهش می یابد. البته گاهی بین تیغه ها نیز خاک و گرد و غبار نفوذ می کند. که باعث می شود تیغه ها نسبت به یکدیگر خوب نتوانند بچرخند. و صدا ایجاد می شود. روش های کاهش این صدا عبارتند از:

  1. شستشوی تیغه های کرکره و اتصالات آنها به یکدیگر توسط آب پرفشار و مایع ظرفشویی
  2. افزایش قطر شفت و رول کرکره برقی و کاهش میزان حرکت تیغه ها نسبت به یکدیگر
  3. اضافه نمودن غضروف آلومینیومی بین تیغه ها و کمک بر چرخش راحت تر آنها
  4. در صورت کارساز نبودن موارد بالا، تغییر تیغه های کرکره و جایگزینی با نوع با کیفیت تر

صدای کشیدن ناخن بر روی آهن و مانند آن

اگر کرکره برقی شما همچین صدایی می داد به احتمال زیاد تیغه ها به ریل گیر می کنند. یکی از روشهای تشخیص این است که وقتی تیغه ها به ریل گیر می کنند. حرکت تیغه ها بریده بریده است یعنی بخشی از تیغه ها به ریل گیر می کنند سرعت آنها کم می شود و وقتی به سختی گیر را رد کردند یکدفعه سرعت می گیرند. جهت رفع این عیب یکی از کارهای زیر باید انجام شود

  1. تقاضای ارساس تکنسین جهت تنظیم بادخور فاصله بین ریل و تیغه
  2. در صورت آسیب دیدن لبه های تیغه ها تعویض تیغه های بی کیفیت

صدایی شبیه ناله

اگر کرکره برقی شما همچین صدایی می داد به احتمال زیاد گیربکس موتور شما آسیب دیده است. یکی از علامت های اصلی خرابی گیربکس موتور این است که این صدا در تمام مدت باز و یا بسته شدن کرکره برقی به گوش می رسد و با کاهش و یا افزایش قطر رول کرکره برقی صدا کمتر و یا بیشتر نمی شود. جهت برطرف شدن این مشکل باید موتور تعمیر و یا تعویض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *